Tekoäly kaivaa esiin bisnesmahdollisuuksia – Mirva Antila, IBM Suomi

Tekoäly tuo yritysten ulottuville valtavasti uutta tietomassaa ja uusia tiedonlähteitä.

Digitaaliset assistentit ja palvelurobotit voivat tehostaa ja parantaa asiakaskokemusta.

Ilman tekoälyä teemme päätöksiä puolisokkoina, niin että pohjana on vain 20 prosenttia tietomassasta, sanoo IBM Suomen toimitusjohtaja Mirva Antila. Esimerkiksi energia- ja turvallisuusala ja terveydenhuolto tuottavat valtavasti strukturoimatonta dataa – ääntä, kuvaa, videota, vapaata tekstiä – jota tietokone ei kykene analysoimaan, mutta tekoäly pystyy.  Big Dataa kaivamalla avulla saamme esiin enemmän tietoa, ja voimme katsoa, mitä uusia bisnesmahdollisuuksia sieltä nousee.

Tekoäly parantaa toimintaansa koko ajan, se ymmärtää, järkeilee, oppii ja voi toimia vuorovaikutuksessa. Esimerkiksi webbisivustolla palveleva chattirobotti voi oppia vastaamaan asiakkaiden mutkikkaisiinkin kysymyksiin. Tekoälyn avulla yritys voi luoda yhtenäisen palveluketjun ja positiivisen asiakaskokemuksen, ja tämän merkitys kasvaa nopeasti myös b-to-b-myynnissä. Yritysten hallituksiin tarvitaan nyt monimuotoisia tiimejä, jotta tekoälyä osataan hyödyntää, kyse ei siis ole vain matematiikasta ja tilastotieteestä.