Arvova Oy:n ja Board Professionals ry:n yhdessä järjestämässä Asiakasarvon läpinäkyvä virtaus hallitukselle ja johtoryhmälle -webinaarissa, jossa yleisöä oli myös studiossa, kuulimme kattavan tietopaketin konseptista, jonka avulla asiakasarvon virtaus ja sen mitattavuus on mahdollista saada läpinäkyväksi koko organisaatiolle, hallitukseen saakka.
Webinaarin vetäjänä toimi Arvova Oy:n perustaja ja Pillars4CustomerValue -konseptin kehittäjä Pia Rautakorpi.
Pia Rautakorpi nosti esille asiakasarvon vaikutuksen yrityksen kassavirtaan, kannattavuuteen, kulttuuriin ja kilpailuetuun. Haastavimmaksi osa-alueeksi studio- ja webinaariyleisö nostivat arvon luomisen eli kilpailuedun strategisen ja operatiivisen rakentamisen sekä asiakasarvon mittaamisen.
”Korona, joka on muuttanut kaikilla toimialoilla asiakkaiden valintamotiivien painoarvoa, luo aivan uuden haasteen ja mahdollisuuden jokaiselle yritykselle rakentaa kilpailuetua”, painotti Rautakorpi esityksessään.
Miten luomme asiakasarvoa, ja miten siitä syntyy meille kilpailuetua ja kassavirtaa? Webinaarissa Rautakorpi kävi läpi konseptin neljä eri vaihetta: Create -, Calculate -, Communicate – ja Capture Value, jotka matriisissa hyvin valaisivat arvon määrittämisen ja luonnin prosessia.
Pillars4CustomerValuen arvon neljä pilaria tiivistävät arvonluonnin strategiset valinnat ja ohjaavat operatiivista tekemistä aina yksilötasolle saakka. Arvon luomisesta tulee kaikille yhteinen läpinäkyvä, jatkuvasti kehittyvä prosessi, joka luo työlle tarkoituksen. Ihmiset sitoutuvat muutokseen, kun he ymmärtävät oman roolinsa. He tietävät, kuinka he omassa työssään luovat arvoa.
Studioyleisön kanssa ratkoimme elävän case-tapauksen avulla tilannetta, jossa kaikesta hyvästä uskosta ja mittaamisesta huolimatta hallitus oli joutunut tilanteeseen, jossa yritys oli vaarassa menettää merkittävimmän asiakkaansa. Data ei ollut paljastanut pinnan alla kytevää kriisiä, joka karulla tavalla toi esiin hallituksen ja johdon asiakasdialogin tarpeen.